Att öppna bananer

Nu har jag inte skrivit något här på länge så jag får göra det nu, det har blivit sjukt tråkigt att skriva blogg tycker jag så det kommer inte att bli någon vana igen. Tänkte bara nämna en sak jag tänker på varje gång jag ser någon äta banan.
Det finns ju minst två sätt att öppna en banan, från sidan där den satt fast i trädet eller från andra hållet. Vilket är egentligen det ultimata sättet? Jag är mycket tveksam och brukar för detta slumpa. Men oftast blir det omedvetet det sätt som jag har blivit lärd från början på, från stjälksidan. Fördelar med att öppna bananen från stjälksidan är ju, om bananen är lagom mogen, att det är väldigt lätt och man kladdar inte alls ner sig, sedan kan jag inte komma på fler fördelar. Nackdelen med detta sätt är att det finns något lite mat kvar längst ner som man omöjligt kan få i sig. En annan sak är att om bananen inte är tillräckligt mogen är det lätt hänt att man mosar sönder innehållet när man försöker bryta av stjälken, misslyckas man flera gånger kommer innehållet att vara så mosigt att man nästan får slänga hela bananen. Sedan har vi det något värre problemet när man håller i bananen, att vikten på bananen när den äts, kommer att vara ojämnt fördelad då stjälkdelen hänger på en sida och inte de andra, denna sida blir även längre och det ser dumt ut.
Fördelar med att öppna bananen från andra hållet, utifrån så att säga, är ju att det är lättare när bananen är mindre mogen, och den blir inte ojämnt balanserad som vid andra sättet. Man får även i sig mer mat då när man kommit till slutet kommer man att hitta enbart skal, inget ätbart går förlorat. Men det här slutet innebär en stor risk, att man kan tappa matdelen eftersom det inte finns något fast som håller ihop innehållet med skalet som man håller i. Fler nackdelar är att det finns en stor risk att man kladdar ner fingrarna när man öppnar den, och att det finns en liten bit som varken är mat eller skal precis under öppningen. Denna bit bör man äta upp men den smakar inte så gott, och skulle man inte äta den får man lägga den någonstans där den är för stor för att försvinna och för liten för att kommas ihåg när man slänger resten av skalen.
Jag har sett och träffat folk som öppnar från båda hållen, jag tror att det vanligaste sättet är att öppna den från stjälksidan men är inte säker. Hur gör egentligen majoriteten och hur gör folk som lever vid bananodlingar, odlar banan själva eller rentav lever på banan? Båda sätten har ju stora nackdelar och några få fördelar, så det finns ju egentligen inget ultimat sätt. Jag är väldigt osäker och kommer att fortsätta att slumpa.

Kommentarer
Postat av: Kusinen!!!

Haaaj kusin vitamin!! Skulle bara meddela att ja me har blogg nu! :D Ha de bra!! Kram Anna


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback