Sommaren typ

Idag kom jag av en slump in på min systers blogg och eftersom hon hade ett ganska lagom kort inlägg orkade jag läsa det, hon nämner att hon var på blogghumör, detta gav mig en flashback från sommaren eftersom jag minns att jag också varit på detta humör en gång för längesedan. Den gången hade jag hunnit knåpa ihop en bråkdels inlägg men sedan förlorat detta humör och slutat. Nu blev jag på blogghumör igen och fortsätter därför att knåpa på det gamla sparade inlägget. Vi får hoppas att jag orkar skriva hela. Senaste inlägget var från innan sommaren så jag har egentligen ganska mycket att ta igen, men jag har typ glömt det mesta så det blir bara det största som nämns.
Vi börjar med den stora saken i sommar som mitt arbete. Var jobbade jag då? Jo på ICOPAL i Malmö. Nu kanske folk tror att jag gjorde något svårt som kräver utbildning, men där har ni fel. Mitt jobb var väldigt simpelt och som värst var det jobbigt med många slitsamma lyft. Om ni inte förstått det än så jobbade jag i en fabrik, jag var alltså industriarbetare och kommer kanske hamna där igen vid ett senare tillfälle. Förhoppningsvis inte efter utbildningens slut dock.
Jag hade lite olika arbetsuppgifter. Man jobbar antingen i produktionen där man ser till så att maskinerna flyter som de ska och gör någon simpel sak med jämna mellanrum, eller så jobbar man med service där man städar och rensar saker. I fabriken tillverkas takpapp vilket innehåller bland annat två väldigt nedsmutsande saker, asfalt och sand. Asfalten rinner omkring och fastnar i allt den kommer över och blir, när den svalnat seg, tung och jobbig. Allra värst är det om man låtit den läcka ett tag så det dessutom finns massor av den. Sanden bara dammar fruktansvärt mycket. Så det man gör när man städar är att rensa diverse ytor från seg asfalt, hård asfalt, grus, stendamm eller en blandning av dessa! När asfalten kokar eller brinner bildas en vidrig oljig ånga som stinker och har en tendens att fastna i ventilationssystemen, även stendamm som är så fint att det nästan har vattenkonsistens fastnar i ventilationssystemen, alltså har man rensat (krupit i) dem en del också.
I produktionen har man ibland ett lite kul ansvar då om man gör fel så får det kastas saker. Och de rullar man tillverkar kostar upp emot tusenlappen styck i affären, så det är ganska stora summor man leker med. Och det trivs jag lite med! Annars får man ett skitjobb som att ersätta en maskin då den inte kan användas, kanske den som sätter etiketter på rullarna! Så jobbet är ibland skittråkigt, men det är ändå lite trevligt. Man har ju ganska bra betalt och man får körersättning. Jobbet är ibland lite farligt också, så om man är lite tankspridd och klantar sig så hade man nog kunnat bli ganska mosad av nån maskin :P.
Senare i sommar köpte jag en ny dator, ett monster kan man kalla den i jämförelse med de flesta andra. Det är en stationär, laptop har jag redan en och den duger fortfarande bra som laptop, dock dög den inte alls som speldator längre. Något den nya gör. Förut fick man titta noga på systemkraven om man skulle spela ett spel och ofta fick man dra ner på grafiken väldigt duktigt för att få dem att flyta om det funkade alls. Numera kollar jag kraven för att se så att inte datorn är för bra. Jag har testat diverse av de mest krävande spel som finns idag och de flöt acceptabelt på högsta grafikinställningarna. Skärmen är också ny och fin. Nog om det, vill någon ha specc får ni fråga.
Sedan började skolan. jag går numera i fyran, och har påbörjat min mastersutbildning, Interaktionsdesign. Av en slump kom jag in på inriktningen speldesign då den andra verkade för flummig. På spelmarknaden är jag dessvärre något osäker på hur arbetsmarknaden ligger till numera. Kanske blandar jag kurserna senare så det inte blir enbart spelkurser, de är dock roligast. Men jag tror inte det står speldesigner på CV:t när man går ut ändå. Jag är nämligen fortfarande osäker på vad jag vill bli när jag blir ”stor”! :S

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback