Orättvisa

Nu har det återigen varit totalt tomt här i en massa dagar. Detta för att jag under förra helgen varit hemma i Skåne och gjort ingenting alls, konstigt nog. Sedan kommit tillbaka till Göteborg och här har jag mest bara programmerat till sent på kvällen. Dessutom har min Wow-licens gått ut och jag har inte betalt vidare för jag tänkte ta ett litet uppehåll, något jag inte kommer att klara länge till oh funderar på att betala i helgen, känner mig så tom och ensam utan det :P. Sedan har jag det lilla problemet att jag inte tycker om att skriva korta bloggposter, men jag tycker inte om att läsa långa, hmm. Därför kommer den här att bli jättelång och handla om typ ingenting.

Idag fick jag reda på en väldigt upprörande sak. Här kommer hela historien, mycket detaljerat, vissa saker kan vara lite svåra at förstå för folk som inte är programmerare eller något liknande, men sånt är livet.

Vi har under de senaste veckorna haft en labb där vi skulle implementera lite olika sorters sök- och sorteringsfunktioner i ett testprogram, typ för att se vilken som var bäst. I form av länkade listor och olika sorters sökträd. Jag har, precis som massor av andra skjutit upp det till sista veckan, hehe.

I torsdags trodde vi att vi var klara med vårt program och skulle få körningsgodkännande, något man måste ha. Vi ställde oss i kön till handledaren och han godkänner först en grupp, utan fuffens. Sedan hittar han ett fel hos nästa grupp men godkänner dem konstigt nog ändå. Och till sist kommer han till oss, hos oss sitter han extra länge och efter att ha testat fram och tillbaka hittar han ett fel. Det visar sig att ett sökträd gör ungefär 200 000 jämförelser när man söker i det, vilket det ska. Och nästa träd gör en miljon jämförelser. Handledaren säger att han inte kan godkänna detta, den får inte göra fler jämförelser än den första. Sedan säger han  något som ungefär kan tolkas som ?gör om gör rätt? och går. Vi fattar ingenting. Gruppen innan oss som fick godkänt även handledaren hittade fel (dock inte samma fel som oss) sitter i denna stund och försöker rätta till sitt meningslösa fel, men det går inte så bra. Så vi jämför varandras kod stället. Det visar sig att de har en totalt annorlunda algoritm än oss och vi tänker att då måste det ju helt enkelt vara fel på vår algoritm så vi börjar ändra den från grunden. Sedan kommer handledaren tillbaka och han har tydligen kommit på vad vårt fel var, det visar sig att man ska balansera trädet lite oftare än vad vi trodde, men vi blir inte ett dugg smartare av det. Vi sitter och felsöker i några timmar tills det är dags för nästa labb i en annan kurs så vi måste skjuta upp det till morgondagen.

Fredagen efter går vi på problemet igen. Vi sitter ett tag när jag plötsligt upptäcker att båda grupperna som dagen innan fick godkänt har exakt samma fel som oss! Men blev godkända ändå! Jag blir ursinnig och det blir min labbpartner också. Efter en mängd fula ord sagda om diverse saker, ha kommit över chocken och en del gråt och skratt fortsätter vi försöka felsöka. Nu visade det sig att det inte var vår algoritm det var fel på, det var något annat.

Sedan kommer lyftet, vi kommer på varsin sak och antalet jämförelser i sökalgoritmen sjunker från över 1 miljon till under 20 000. En sju helvetes förbättring och en ny chock. Detta kan inte stämma, han ville att vi skulle gå under 200 000 och vi går under 20 000. Men det blir ju bara snabbare och allting funkar ju fortfarande som det ska. Grupperna som hade fel värden men fick godkänt ändå kopierar/snor genast vår nya lösning och ändrar sina siffror. Vi ska nämligen lämna in en analys av siffrorna och om siffrorna är fel blir det en totalt meningslös och felaktig analys. Nu är ju problemet att vi inte har fått något körningsgodkännande innan vi lämnar in analysen. Så det är bara att hoppas att det blir bra ändå. Annars blir det retur och det är ju egentligen inte hela världen.

 

Dagens skånska ord: Förtröden
Blandning av avundsjuka och missunnsamhet.

 

Dagens citat (från göteborgare, till göteborgare): "Vet du var Liseberg ligger?"


Kommentarer
Postat av: josefine

vad bra beskrivning av förtröden, har du kommit på den själv? "vet du var liseberg ligger", är det nåt göteborgskt skämt som ingen utomstående fattar eller?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback